Van jongs af aan ben ik geboeid door de natuurlijke omgeving en alle verbanden daarin. Tijdens mijn studie Fysische geografie leerde ik het landschap lezen. Welke processen vormen het huidige landschap en hoe is alles met elkaar verweven? Het is een soort puzzeltje dat je moet ontrafelen.

Na acht jaar wetenschappelijk onderzoek op de Universiteit Utrecht ben ik mij gaan richten op natuureducatie. De maatschappelijke kant hiervan spreekt mij enorm aan. Het is boeiend om kinderen en volwassenen enthousiast te maken voor de natuur. Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar ook om waardenontwikkeling. Hoe kijk je aan tegen de natuur en tegen uitdagingen als biodiversiteit en klimaatverandering? Hoe kun je de discussie hierover aan gaan en hoe kun je prikkelen tot natuurvriendelijk gedrag? Met divers vrijwilligerswerk op dit terrein, een aantal modules bij de master Geo-communicatie en de IVN natuurgidsen opleiding heb ik me verder bekwaamd op dit terrein.

In 2015 ben ik samen met Lia Overbeek begonnen met Groene Maatjes. Mijn werkzaamheden concentreren zich op de volgende speerpunten:

Natuurbeleving voor kinderen

Kinderen wil je vooral een wow-ervaring meegeven, een intensieve natuurbeleving waardoor hun enthousiasme voor de natuur wordt geprikkeld. Lekker struinen in de natuur, en met alle zintuigen de natuur beleven.  In onze kinderactiviteiten maken wij gebruik van flow learning. Dit bestaat uit 4 stappen met diverse spellen en activiteiten waarin toegewerkt wordt naar intensieve natuurervaring  (fase 3) en het delen van deze ervaring (fase 4).

Een aantal van onze populaire activiteiten zijn wildplukken en kinderfeestjes in de natuur. Verder geven we natuurworkshops en excursies voor BSO’s en KDV’s.

Natuur en gezondheid

De natuur daagt uit tot bewegen. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat de natuur goed is voor de gezondheid van mensen. Intuïtief weten kinderen dit feilloos. Zo kwam ik al schommelend in de tuin bij mijn ouderlijk huis tot rust na een drukke dag op school. Nog steeds vind ik rust in buiten bezig zijn. Rennen of wandelen, alleen of met anderen, verbonden met de natuur en medemens. Dit besef wil ik overbrengen op anderen. Daarom zet ik me in voor natuuractiviteiten voor ouderen (o.a. frisse neus, heldere geest en de natuurkoffer). Door rustig buiten bewegen proberen we de fysieke en mentale gezondheid te verbeteren. Bovendien gebruiken we natuurbeleving om de zintuigen te prikkelen en herinneringen op te halen (reminisceren).

Bewegen in de natuur

Tijdens onze kinderactiviteiten laten we de kinderen volop bewegen. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en verbetert hun motoriek. De natuur zelf biedt volop aanleiding om te bewegen. Verder maken we gebruik van natuursprong, een concept met gevarieerde natuurspellen deels uit de wereld van de scouting. Op deze manier kunnen we bewegen en natuureducatie combineren.

Onderzoekend leren

Ook het onderwijs blijft boeien. Als vrijwilliger geef ik buitenlessen voor Buitenwijs. Daarnaast geef ik lessen op Klavertje vier, een openbare basisschool in Houten met expertise voor meer en hoogbegaafdheid. Binnen de hoogbegaafdenopleiding geef ik op aanvraag een thema project waarin de kinderen met onderzoekend leren aan de slag gaan. Verder geef ik wekelijks extra uitdaging aan kleine groepjes kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. In deze lessen verkennen we al onderzoekend diverse natuurwetenschappelijke thema’s.