Irene van Enckevort

Irene van Enckevort

Van jongs af aan ben ik geboeid door de natuurlijke omgeving en alle verbanden daarin. Tijdens mijn studie Fysische geografie leerde ik het landschap lezen. Welke processen vormen het huidige landschap en hoe is alles met elkaar verweven? Het is een soort puzzeltje dat je moet ontrafelen.

Na acht jaar wetenschappelijk onderzoek op de Universiteit Utrecht ben ik mij gaan richten op natuureducatie. De maatschappelijke kant hiervan spreekt mij enorm aan. Het is boeiend om kinderen en volwassenen enthousiast te maken voor de natuur. Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar ook om waardenontwikkeling. Hoe kijk je aan tegen de natuur en tegen uitdagingen als biodiversiteit en klimaatverandering? Hoe kun je de discussie hierover aan gaan en hoe kun je prikkelen tot natuurvriendelijk gedrag? Met divers vrijwilligerswerk op dit terrein, een aantal modules bij de master Geo-communicatie en de IVN natuurgidsen opleiding heb ik me verder bekwaamd op dit terrein.

Natuurbeleving

In 2015 ben ik samen met Lia Overbeek begonnen met Groene Maatjes. Onze activiteiten variƫren van kinderfeestjes in de natuur, wildplukexcursies voor gezinnen, natuurworkshops voor BSO en KDV tot het ontwikkelen van speurtochten. Centraal hierbij staat natuurbeleving. We willen kinderen vooral een wow-ervaring meegeven, een intensieve natuurbeleving waardoor hun enthousiasme voor de natuur wordt geprikkeld. Lekker struinen in de natuur, en met alle zintuigen de natuur beleven. Hierbij maken we gebruik van de principes van flow learning (zie ook onze werkwijze). Verder vinden we het belangrijk dat de kinderen volop bewegen. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en verbetert hun motoriek. De natuur zelf biedt volop aanleiding om te bewegen. Verder maken we gebruik van natuursprong, een concept met gevarieerde natuurspellen deels uit de wereld van de scouting. Op deze manier kunnen we bewegen en natuureducatie combineren.

Natuuronderwijs

Van nature zijn kinderen nieuwsgierig en willen ze de wereld om hen heen ontdekken. Het is fantastisch om kinderen hierin te begeleiden. Dit doe ik als vrijwilliger bij Buitenwijs. Ook heb ik een aantal jaren verrijkingslessen en projecten gegeven op een openbare school in Houten (destijds Klavertje Vier, nu gefuseerd tot de Velduil). Op deze school is veel aandacht voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Hierbij lag de focus op onderzoekend leren.

Ik haal veel plezier uit het lesgeven en ben me hierin verder gaan bekwamen (Pabo). Inmiddels werk ik op de Velduil waar ik kleuters en leerlingen uit groep 3 met een ontwikkelingsvoorsprong begeleid. Dit combineer ik met mijn werk voor Groene Maatjes en mijn vrijwilligerswerk bij Buitenwijs en als moestuincoach. Daarnaast volg ik de specialisatie tot talentbegeleider begaafdheid bij Cedin (voorheen Novilo).